Aarhus Universitets segl

Moskeerne bag sløret—foregår den politiske debat om moskeernes rolle på de rigtige præmisser?

Paneldebat på Moesgaard Museum

Torsdag 9. juni 2016,  kl. 15:00 - 17:00

Moesgaard Museum, Auditoriet

Arrangør

Arrangeret af Anders Clausen og Christian Suhr, De Etnografiske Samlinger, Moesgaard Museum og Afdeling for Antropologi, Aarhus Universitet

TV2’s dokumentar “Moskeerne bag sløret” har skabt stor politisk debat om integrationen af muslimer i Danmark. I øjeblikket diskuteres lovforslag, der i følge eksperter vil begrænse religionsfriheden, ytringsfriheden og forsamlingsfriheden. Kultur- og kirkeminister Bertel Haarder (V) sortlister »rabiate imamer, som spreder dødskult«, og integrations-minister Inger Støjberg (V) har udtalt, at hun helst ville »jævne Grimhøjmoskeen med jorden«. Martin Henriksen (DF) vil kriminalisere rådgivning i sharia, Pia Olsen Dyhr (SF) vil frigøre nydanske kvinder ved at fratage dem kontanthjælpen, og borgmesteren i Aarhus Jakob Bundsgaard (S) har tilbagekaldt godkendelsen af et stort moskebyggeri, som har været undervejs i 17 år. Kritikere har påpeget, at vi er ved at miste basale demokratiske rettigheder i forsøget på at bekæmpe såkaldte »hadprædikanter«. Men foregår hele denne debat på korrekte præmisser?

• Er imamer, moskeer og sharia den væsentligste årsag til integrationsproblemerne?
  • Har vi forstået, hvad der foregår i moskeerne og blandt danske muslimer?
  • Hvordan kan journalister og forskere bidrage til den politiske debat om integrationen?
  • Stiller det særlige krav til mediernes etik, når de sætter den politiske dagsorden med dokumentarprogrammer?
  • Er vi stadig berøringsangste, når det gælder islam og muslimer i Danmark?

Panelister:

• IRENE THYRRI, tilrettelægger af “Moskeerne bag sløret”, TV2
  • MARTIN KJÆR JENSEN, tilrettelægger af “Moskeerne bag sløret”, TV2
  • TINA MAGAARD, islamforsker, lektor, ph.d., Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus Universitet
  • VIBEKE BORBERG, forskningschef, ph.d. i medieret, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • ASMAA ABDOL-HAMID, debattør og socialrådgiver
  • CHRISTIAN SUHR, antropolog, adjunkt, ph.d., Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet

Moderator: LISBETH BROCELIUS MELÉNDEZ, vært på Religionsrapport, DR P1