REFORMISTEN - den kvindelige imam

Visning af ’Reformisten – den kvindelige imam’ (Marie Skovgaard, 2019, 88 min) med efterfølgende diskussion med Marie Skovgaard, Sherin Khankan og Saer El-Jaichi

Tirsdag 3. september 2019,  kl. 14:30 - 17:00

MOMU auditorium, Moesgaard Museum

Eye & Mind

Filmen følger i en årrække Sherin Khankan, mens hun er ved at etablere Mariam Moskeen, som er Danmarks første moské ledet af kvindelige imamer. Moskeens medlemmer kæmper for en genlæsning af Koranen som bygger på tolerance, ligestilling og islamisk feminisme.

”Reformisten – den kvindelige imam” er en debatskabende film om muslimers holdninger til ligestilling og tolerance.

Efter filmen inviteres der til paneldiskussion med Marie Skovgaard, Sherin Kankan og Saer El-Jaich

Filminstruktør Marie Skovgaard er kendt for sit engagement indenfor ’minoriteter’ og ’ligestilling’; temaer der også var gennemgående i hendes tidligere projekter.

Som Danmarks (og Skandinaviens) første kvindelige imam skrev Sherin Khankan sig ind i historien, da hun i 2016 åbnede Mariam Moskeen i Indre København. Hun har siden været toneangivende for debatten om ligestilling og kvinders ret til skilsmisse og interreligiøse ægteskaber.

Saer El-Jaichi er islamolog og phd. i islamisk filosofi fra Københavns Universitet. Han er oplægsholder og forfatter til flere bøger om islamisk tænkning, idehistorie og filosofi.Hans seneste udgivelse Early Philosophical Sufism (Gorgias Press 2018), griber fat om den græske filosofi og dens indflydelse på den tidlige islamiske mystik, sufismen.

Program:

14.30-14:45: Introduktion af Christian Suhr, AU

14:45-16:15: Filmvisning (88 min)

16:15-17:00: Diskussion og spørgsmål modereret af Karen Waltorp, AU

The Eye & Mind Seminar Series is hosted by the Eye & Mind Laboratory for Visual Anthropology.